Prof. Dr. habil. Gaul Emil

e-mail: gaul@nyf.hu

szobaszám: B 512

telefon mellék: 2812
 

ÉLETRAJZ      PUBLIKÁCIÓK 

Könyv

  • Gaul Emil (szerk. 2016): Vizuális kommunikáció - Tanulmányok rajztanárok számára  Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza. E-book. p. 790 http://www.nyfjegyzetbolt.hu/books_files/Vizkomtanulmanykotet.pdf
  • Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, p.196
  • Gaul Emil (2014): Fiatalok tárgyai. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza p. 144
  • Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Pataky Gabriella, Illés Anikó (szerk. 2014): A művészetoktatás terei. Tanulmányok a vizuális nevelés nemzetközi szakirodalmából. Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete – Nemzedékek Tudása, Budapest. p. 244
  • Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2013): From child art to visual language of youth. New models and tools for assesment of learning and creation in art education. Intellect Publishers, Bristol. p. 282
  • Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2011): Art – Space – Education. Proceedings of the 33.th InSEA World Congress, Budapest 25-30th June 2011. Hungarian Art Teachers’ Association, Budapest. DVD.
  • Gaul Emil, Köves Szilvia, és Németh Márta (szerk. 2007): 20 éves a tanárképzés 1986-2006. Vizuális és Környezetkultúra Fejlesztéséért Alapítvány, Budapest.
  • Gaul Emil (1993): Kézművesség kézikönyv. Tölgyfa Kiadó, Budapest.

 

Könyvfejezet, tanulmány

  • Gaul Emil (2015): Feminista feladatok. Differenciálás a vizuális nevelők tanárképzésében. In Kikla Krisztián (szerk. 2015): Acta Academiae Nyiregyhaziensis. Az applikáció vonzerejében. Nyíregyházi Főiskola, 2015.
  • Gaul Emil (2015): Az ifjúság és a digitális kultúra. In. Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, 5-25. oldal
  • Gaul Emil (2015): A fiatalok digitális szövegeinek tipográfiája. In. Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, 135-196. oldal
  • Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2013): Kunstunterricht in Ungarn – eine zeitgenössische Perspektive. In. Bering, Hölscher, Niehoff and Pauls (Hgg 2013): Visual Learning Positionen im internationalen Vergleich. Athena Verlag, Oberhausen. 201-220.
  • Gaul Emil (2013): Egy kis építészet a rajztanításban és a tanárképzésben. In. Beleznay Éva (szerk. 2013) Építő játékok 2 Kézikönyv pedagógusoknak. Magyar Építész Kamara, Budapest. 28-30. oldal
  • Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2013): Hungarian studies in visual skills assessment. In Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2013): From child art to visual language of youth. New models and tools for assesment of learning and creation in art education. Intellect Publishers, Bristol p. 75-100.
  • Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2011): A vizuális képességrendszer szerkezete és értékelésének lehetőségei. In. Kozma Tamás és Perjés István (szerk.) Új kutatások a neveléstudományokban 2010. Törekvések és lehetőségek a 21. század elején. MTA Neveléstudományi Bizottságának sorozata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 65-80. oldal
  • Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2011): A vizuális képességrendszer: tartalom, fejlődés, értékelés. In. Csapó Benő és Zsolnai Anikó (szerk.) Kognitív és affektív fejlődési folyamatok diagnosztikus értékelésének lehetőségei az iskola kezdő szakaszában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 41-82. oldal
  • Gaul E. (2009): Drawing from Budapest. In: Teresa Eca, Rachel Kroupp (szerk.): Young People Visions Of The World. E-book, http://www.scribd.com/doc/14251099/young-people-visions-of-the-world p. 133-137.
  • Gaul Emil (2006): Épületek, építészek. Tankönyv az építészeti környezetkultúra középfokú oktatásához. Doktori értekezés. Magyar Iparművészeti Egyetem, Doktori Iskola, Budapest http://konyvtar2.mome.hu/doktori/ertekezesek/DLAertekezes-GaulEmil-2006.pdf
  • Gaul Emil (2001): A tervező-konstruáló képességek szerkezete és fejlődése 12-16 éves korban. ELTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest.
  • Gaul Emil (2001): Vizuális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest. 416 - 429.
  • Gaul, E. Győri, L. et Bodor, K. (2000): Atelier de l’academie hongroise d’art et design. In: Meiers, Benedicte (szerk.): Le regard lucide une education a l’image par l’image. Nicephore, Bruxelles. p. 208.  84-89. 112-115. 202-207.
  • Gaul Emil (1998): Szócikkek a vizuális kultúra témakörében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Pedagógiai Lexikon. Keraban Kiadó, Budapest.
  • Gaul E. and Kárpáti A. (1998): The Hungarian child study movement and its effects on art education. In: Hernandez, Fernando és Freedman, Karin (szerk.): The Acquisition of Culture: Art Education in International Contexts. NAEA, New York SUNY Press. 149–164.
  • Gaul Emil, és Kárpáti Andrea (1997): A tervezőképességek értékelése projekt módszerrel 12-16 éves tanulók körében. In: Varga Lajos (szerk.): Közoktatás kutatás 1996 - 1997. Művelődési és Közoktatási Minisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága, Budapest. 321 – 351.
  • Kárpáti, Andrea, Gaul, Emil (1997): Episodes From the Social History of Hungarian Art Education from an International Perspective. In: Proceedings of the Penn State History of Art Education Symposium, October 1995. State College, The Pennsylvania State University. 292–301.
  • Gaul E. (1994): Umweltgestaltung in Kunsterzeichnung und Werkunterricht in Ungarn. In: Kerstin Dörhöfer (hgst.): Wohnkutur und Plattenbau. Dietrich Reimer Verlag, Berlin. p. 139-154.
  • Gaul Emil (1993): Az Iparművészeti Főiskolán folyó tanárképzés általánosítható tapasztalatai. In: S. Faragó Magdolna (szerk. 1993.): Tanárképzésünk megújulása. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest. 112-115.
  • Gaul Emil (1992): Mi a környezetkultúra? In: Kárpáti Andrea (szerk.): A Leonardo program. Akadémiai Kiadó, Budapest. 52-60.
  • Gaul E. (1992): Entwerfen wir Gegenstande! In: I. Bak, A. Kárpáti és O. Scholz (hg.): Astetische Erziehung in Ungarn. Scholz, Hochschule der Künste, Berlin. 99 – 113.
  • Gaul Emil (1988): Az iskolai környezet átalakítása. In: Referencia iskolakutatási program. Budapest.

 

Tankönyv, jegyzet

♦ A Tölgyfa program tanterve
♦ Kárpáti Andrea: Művészet és élet 1. tankönyv
♦ Deszpot Gabriella: Művészet és élet 1 - 2. munkáltató füzet
♦ Bubcsó Istvánné, Kardos Mária: Vizuális nevelés 1. osztály. Tankönyv
♦ Szávai István: Vizuális nevelési feladatgyűjtemény 1 - 8. évfolyam számára
♦ Bodóczky István: Vizuális nevelési feladatgyűjtemény 7 - 12. évfolyam számára
♦ Korpásné Ihász Zsuzsa: Művészeti technikák könyve. Tanári segédkönyv
♦ Deszpot Gabriella :Újra látni. Tankönyv 7. osztályosoknak. (UNESCO Más-kép díj.)
♦ Kárpáti Andrea: Művészet és élet 2. tankönyv
♦ Deszpot Gabriella: Művészet és élet 3 - 4. munkáltató füzet
♦ Bubcsó Istvánné, Kardos Mária: Vizuális nevelés 2. osztály tankönyv, tanári kézikönyv
♦ Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek. Helikon kiadó, Budapest.

  • Gaul, E. (1998): Culture of objects, and man-made environment. In: Hungarian Environmental Education Strategy. Hungarian Society for Environmental Education, Budapest. 81 – 84.
  • Gaul Emil (1993): Csomagolástervezési alapismeretek. In: Tölgyfa Műhely Program, Budapest.
  • Gaul Emil (1980): Anyagok. Képes munkafüzet az általános iskolák első osztályos tanulói számára. Magyar Kereskedelmi Kamara Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ. Budapest. p 64
  • Gaul Emil (1980): Anyagok. 5x20 perces televíziós program. MTV Iskolatelevízió, Szerk.: Kopper Judit
  • Gaul Emil (1980): Útmutató Tanári kézikönyv az „Anyagok” használatához. (pedagógiai szakértő: dr. Fekete János) Országos Pedagógiai Intézet. p. 48
  • Gaul Emil (1983): Jelentés az „Anyagok” című kutatásról. Magyar Kereskedelmi Kamara
  • Gaul Emil (1973): Kiállítás tervezés és szervezés. Kirakatrendező Szakmunkásképző Iskola, Budapest.
     

Tanterv

  • Vizuális kultúra tanár (2012. július). A 4+1-es általános iskolai tanárképzés képesítési követelményei.
  • Vizuális és környezetkultúra tanár. (2006. november): A speciális tanári képesítési követelmények leírása a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet 4. mellékletéhez. MRK PB felkérésére.
  • Technika és háztartástan műveltségterület. (2002. június 25.): Nemzeti alaptanterv korrigált szövege. Eötvös József Szabadelvű Társaság. Budapest.
  • Rajz és vizuális kultúra.(2001): Kerettantervi útmutató az általános és középiskolák számára. Szerkesztés. Oktatási Minisztérium, Budapest
  • Kihívások, stratégiai célok, megvalósítási terv, végrehajtás ellenőrzése fejezetek.(2000): In: Kopek Gábor (szerk.): A Magyar Iparművészeti Egyetem intézményfejlesztési terve. Magyar Iparművészeti Egyetem, Budapest.
  • A vizuális kultúra tantárgy kerettanterve. (2000. április, augusztus): In: Az alapfokú nevelés-oktatás kerettanterve. A középfokú nevelés-oktatás kerettanterve. Oktatási Minisztérium, Budapest.
  • Tárgy és környezetkultúra. (1998): In: Nagy József (szerk.): Alapműveltségi vizsga, Kárpáti Andrea (szerk.):Vizuális kultúra. Országos Közoktatási Intézet. Alapműveltségi Vizsgaközpont. Szeged.
  • A vizuális kultúra tantárgy általános érettségi követelményei. A munkabizottság (Benedek Otília, Orr Lajos, Pallag Andrea, Pázmány Ágnes) vezetése. 100/1997 (VI. 14.) Kormányrendelet Az érettségi vizsga általános követelményeinek bevezetéséről.
  • Vizuális kultúra fejezet szerkesztése, írása a Nemzeti Alaptantervben. (1995. június.). A Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére. Munkacsoport vezetés.
  • Technika-környezetkultúra Alaptanterv. (1992). Főszerkesztő: Mosoni Árpád. Nemzeti Alaptanterv (3.), MKM Budapest.
  • Helyzetelemző tanulmány a Magyar Iparművészeti Főiskola korszerűsítésének megalapozásához. (1992). Társszerkesztő: Pohárnok Mihály. Magyar Iparművészeti Főiskola.
  • Környezetkultúra tantárgycsoport. (1989). Magyar Iparművészeti Főiskola. p. 36
  • Bak Imre, Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Tarján Gábor, Török Virág (1988): Tanárképző Intézet, Képzési program. Magyar Iparművészeti Főiskola. p. 124
     

Folyóiratcikk, tanulmány, folyóiratszám szerkesztés

  • Gaul Emil és Zombori Béla (szerk. 2015): Évek, művek, fiatalok. A Vizuális verseny 20 éve. D17 Gyermek és ifjúsági galéria, Budapest. 52 oldal.
  • Gaul Emil (2013): Es geht um uns. Wie können Studierenden an der Hochschule eine Entwicklungsmöglichkeit bieten. BÖKWE (Berufsverbandes Österreichischer Kunst- und Werkerzieherinnen)  No.3. September 2013. Wien. p. 2-6.
  • Kárpáti Andrea Gaul Emil (2011): From Child Art to Visual Language of Youth: The Hungarian Visual Skills Assessement Study. The International Journal of Arts Education. Volume 9 Number 2. December 2011. Taiwan. 108 – 133.
  • Gaul Emil (2011): Nyíregyházi környezettervezési projektek. irany.hu V. 20. szám, 594-595.
  • Gaul Emil (2011): Rólunk van szó. Hogyan adok esélyt a nevelődésre egy főiskolán? Tani-tani Online. Megjelenés: 2011. február 22. http://www.tani-tani.info/rolunk_van_szo
  • Gaul Emil (2010): Tanítás és nevelés, ahogy én csinálom. In. Pethő József (szerk. 2010): Mesterfüzetek II. Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza. 149-158.
  • Gaul Emil (2010): Tanítás és nevelés, ahogy én csinálom. Őrszavak. Nyugat-európai országos magyar szervezetek folyóirata. 2010/4. december.
  • http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/04_gaul_emil.pdf  letöltés:2011. március 13.
  • Új Pedagógiai Szemle, 2009. 5-6. sz. szakmai szerkesztés.
  • Gaul Emil (2009): Diáktükör. Milyennek látják kortársaik ízlését az iparművész-hallgatók? Új Pedagógiai Szemle. LIX. 5-6. sz. 88-111.
  • Gaul Emil (2009): Nagykorúság. A rajztanítás helyzete, ahogyan én látom. Új Pedagógiai Szemle. LIX. 5-6. sz. 3-7.
  • Gaul, E. (2009): Appearances are deceiving. A report on the dress, tastes and values of Hungarian secondary school pupils. International Journal of Education through Art. 5.1. sz. 63-74.
  • Gaul Emil (2008): A magyar fiatalok életformájáról és ízléséről a sziget-kutatások alapján.  Kultúra és közösség. XII. 1. sz. 73-83.
  • Gaul Emil: (2008): Ismerjük még diákjainkat? A középiskolás korúak öltözködése, kulturális ízlése, és értékei egy országos ifjúságkutatás tükrében. Iskolakultúra, XVIII. 11-12. sz. 89-101.
  • Gaul, E. (2008):Kennen wir unsere Schüler noch? Fachblatt der Berufsverbandes Österreichischer Kunst- und WerkerzieherInnen.1.sz. 2-8.
  • Gaul Emil, Szemerszki Marianna és Gábor Kálmán (2006): Trendek a szigetkutatásban. WEB, Max Weber szociológiai szakkollégium lapja. 1-2. sz. 9-35.
  • Gaul Emil (2006): Épületek, építészek. Doktori értekezés (DLA). Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.
  • Gaul Emil (2000): Plakáttervezés - középiskolai fogyasztói nevelés egy posztkommunista országban. Vizuális Kultúra, 4 1 sz. 18 - 24.
  • Gaul Emil (2000): A kézimunka-oktatás meghonosodása az elemi népiskolában. Iskolakultúra, X. 5. sz. 72 - 78.
  • Gaul Emil (2000): A szó: kulcs az állóképhez. In: Dr. Honffy Pál (szerk.): Szó és kép. Jókai Mór Városi Könyvtár, Pápa.
  • Gaul Emil (1999): Anyagi kultúra, fenntartható fejlődés, közoktatás. Cédrus 11. sz.
  • Gaul Emil (1999): A vizuális nevelés helyzete és feladatai - beszámoló a vizuális kultúra szekció munkájáról. KOMA-LAP, 2. sz. melléklete. 79-81.
  • Gaul Emil (1999): A Levi’s farmer. Esettanulmány az öltözködés témakörében. A Közoktatás-fejlesztési Alap támogatásával készült a Tölgyfa Műhely Programban Budapest, 1993. Írásban: Rajz-lap. A Nógrád Megyei Pedagógiai Intézet Kiadványa. 2. 2. sz. 15 - 18.
  • Gaul Emil (1999): 21/desig.net – Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban. Magyar Iparművészet, VI. 1.sz. 74-77.
  • Gaul Emil (1988): Alternatív rajztanítás. Fejlesztő Pedagógia, 6. sz. 40 - 46.
  • Gaul Emil (1998): A képzési tartalom korszerűsítésének trendjei a vizuális nevelés területén három európai példán. Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. 3. sz. 85-91.
  • Gaul Emil (1998): Az iparművészeti alkotótevékenység és a tárgyalkotó képességek szerkezete. Magyar Iparművészet, 1. sz. 91-93.
  • Gaul Emil (1997): Médiapedagógus diploma Magyarországon először. Magyar Iparművészet, IV. 4. sz. 94-95.
  • Gaul Emil (1997): A rajztanítás helyzete napjainkban Magyarországon. Iskolakultúra VII. 8. sz. 43-46.
  • Gaul Emil (1997): A látás demokratizálása. Iskolakultúra VII. 8. sz. 72-77.
  • Gaul Emil (1997): Az Iskolakultúra 8-as, a vizuális kultúrával foglalkozó tematikus számának szakmai szerkesztése a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány felkérésére.
  • Gaul Emil (1996): A teljesítmény mérése a tervezés és technológia terén. Szakirodalom ismertetés és szerkesztett részletek. Felzárkózás az Európai Felsőoktatáshoz Alap, Budapest. 32.
  • Gaul, E. and Kárpáti, A. (1995): Art education in post communist Hungary. Arts Education Policy Review, USA. Vol. 97. 1. sz.. 11-18
  • Gaul Emil (1995): Mindennapok művészete. Iskolakultúra, V. 8/9. sz. 26-28.
  • Gaul, E. and Kárpáti, A. (1994): Art teacher in Hungary. In: INSEA News.
  • Gaul Emil (1994): Egy tantárgy vajúdik. A magyar munkaoktatás ötven éve. Magyar Pedagógia. 94. 1-2. sz. 37-51.
  • Gaul, E. (1994): Tárgykultúra-környezetkultúra szempontjainak beépítése. Nemzeti Alaptanterv (4), Fejlesztési követelmények. In: Dr. Nagy József (szerk.): Iskolakultúra IV. 1994/1-2. sz.
  • Gaul Emil (1994): Those Ingenious Hungarians (Azok a leleményes magyarok) "Arts Education Today: A Global Perspective" International Council of Fine Arts Deans Conference, Madrid. Írásban, magyarul: Magyar Felsőoktatás IV. 3. sz. 22-24.
  • Gaul Emil (1994): Esztétikai nevelés és tárgykultúra. A "Szimpozion az esztétikai nevelésről" 1993. január 27-29. rendezvényre készített előadás alapján. Fejlesztő Pedagógia, 2-3 sz. 102-104.
  • Gaul, E. and Kárpáti A. (1992): Tradition and Modernity in Contemporary Art and Art Education in Hungary. InSEA News. 1. sz. 11-12.
  • Gaul Emil (1992): Meglátni és megcsinálni. Válogatás a Tervezzünk Tárgyakat! pályázat munkáiból. Iskolakultúra, II. 15. sz. Szeparátum 1-16.
  • Gaul, E. and Kárpáti, A. (1990): Art and technology in Hungarian education. Conflicts and Compromises. (Journal of the International Society for Arts, Sciences and Technology). Leonardo,. 23. 2-3. sz. 189-196.
  • Gaul Emil (1985): Formatervezésről gyerekeknek. Design oktatás az angliai középiskolákban. Ipari Forma, IX: 4. sz. 20-21.
  • Gaul Emil (1984): Az ipari formakultúra fejlesztése a köziktatásban. (Kézirat). Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság, Budapest.
  • Gaul Emil (1979): Technika tankönyv a gimnáziumok első osztálya számára. Elemzés. In: A vizuális nevelés helye a közoktatás rendszerében. Magyar Tudományos Akadémia Oktatásügyi Minisztérium Köznevelési Bizottság. Budapest.
     

Televízió műsor

  • Tárgyalás. Sorozat az MTV Gyermek és Ifjúsági Műsorok Stúdiója megbízásából. Forgatókönyv, műsorvezetés.

1994

  1. Két keréken (1994. május 17.)
  2. Ahogyan én a virágos mezőt képzelem (május 29.) Diákbiennálé
  3. Egy kerékkel több (május 31.) Biciklitervezési pályázat
  4. Az ágyam és környéke (június 14.)
  5. Ágyak és vágyak (június 28.)
  6. Tervezzünk tárgyakat! 1994. (július 12.)
  7. A magyar bálna (augusztus 16.) A balatoni táborban készült.
  8. Hordalékhajók (augusztus 30.) A balatoni táborban készült.
  9. A népművészet ifjú mestere (szeptember 14.)
  10. Az iskolatáska (október 12.)
  11. Az edzőcipő (november)
  12. A farmer lelke (december)

1995

  1. A híd (1995. február 1.)
  2. A desszert (1995. március)
  3. A konzol (1995. április 4.)
  4. A tojás héja (május 3.)
  5. Belvárosi séta (augusztus)
  6. Sietős pestiek (szeptember)
  7. Váci utca (október)

1996

  1. Egy kis doboz (január 16.)
  2. Hangképek (február 13.)
  3. A tető (március 12.)
  4. Az ablak (április 2.)
  5. Az öv (május 14.)
  • Tervezzünk tárgyakat! 1986-1994. évente egyszer. Országos ifjúsági pályázat, 40 perces televíziós programok. Magyar Televízió.
  • Anyagok. (1980). Kopper Judit (szerk.). 5x20 perces televíziós program. MTV Iskolatelevízió.

     

Konferencia és pályázatszervezés

  • A FÉNY- Művészeti szakközépiskolák alkotó, tervező versenye. 2015. Eredményhirdetés és kiállítás 2015. február 7-20. Nyíregyházi Főiskola http://fenyeve.mta.hu/ event/648/?instance_id=157
  • Képzőművészet az iskolában továbbképzés, Budapest, Műcsarnok, Ludwig Múzeum. Budapest, 2013. október 18-20.
  • Alkotó verseny és kiállítás a művészeti szakközépiskolák tanulói számára. Nyíregyháza 2013. május 4-18. Nyíregyházi Főiskola, Művészeti Szakközépiskolák Szövetsége.
  • Vizuális nevelési konferencia Bálványos Huba emlékére, Ciszterci Szent Imre Gimnázium, Budapest, 2011. december 3.
  • Art – Space – Education. InSEA World Congress, Budapest, 25-30th June 2011.
  • Retrospektív Rajz és vizuális kultúra Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010.
  • A kreativitás az iskolában. (2009. augusztus 27-28.): Nyíregyházi Főiskola.
  • Create chance– a Hungarian proposal. EU/LLP Study tour (no: 232) in Budapest. 2008. 13-17th. of October. A tanulmányút és konferencia meghirdetése és lebonyolítása 8 unióbeli jelentkező számára.
  • Merre tart a vizuális tanárképzés? (2007. október 13.): Konferencia a tanárképzés újraindításának 20. évfordulója a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.
  • A művészet felemel. (2006. augusztus 26-27.): Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete jubileumi konferenciája. Műcsarnok, Budapest
  • A vizuális nevelés tantárgypedagógiai kérdései. (2002. október 24-26.): Szimpózium. 2. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
  • Mérhető a művészet? (2001. október 25-27.): Szimpózium. 1. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
  • A vizualitás szerepe életünkben – konferencia. (1999. június 18. – 19): (Szerkesztés) Magyar Iparművészeti Főiskola, Tölgyfa Galéria, Budapest.
  • Művészeti nevelés konferencia, vizuális kultúra szekció. (1999. február 26.):(szerk.). Közoktatási Modernizációs Közalapítvány, Budapest.
  • Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban című tudományos konferencia szervezése.(1998. november 13.): Iparművészeti Főiskola, Budapest.
  • Tehetség az iparművészetben című konferencia. (1997. november 28. ): Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest.
  • Vizuális verseny (2006-tól Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny). 1996-tól évente.
  • Tervezzünk tárgyakat! (1986-1994. évente egyszer): Országos ifjúsági pályázati felhívás, plakát, jelentés, 40 perces televíziós programok. Magyar Kereskedelmi Kamara Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ, Magyar Televízió.

 

Konferencia előadás és kiadvány

  • Feminista feladatok. Előadás, XV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2015. november 19-21.
  • Magyar diákújságok tipográfiája. Előadás, XV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2015. november 19-21.
  • A fiatalok digitális képi világa. Előadás a Deák 17 Gyermekalkotások Galériájában, Budapesten, 2015. május 23-án.
  • A művészeti alkotómunka folyamata, művészet és kutatás az OMDK- ban. Előadás az Eszterházy Károly Főiskola Comenius Karának Tudományos napján 2015. május 6-én, Sárospatakon
  • Az iskolaújság - példa a fiatalok digitális szövegeinek tipográfiájára. Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban kutatás keretében (TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0009) 2015. február 11. Nyíregyházi Főiskola.
  • Fiatalok tárgyai – elemzési szempontok és esettanulmányok XIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2014. november 6-8. Debrecen.
  • Építészetoktatás az iskolában. Tiéd a város szakmai szimpózium. Pécsi Kulturális Központ, Pécs. 2014. május 30 - június 1.
  • Jaó ez így, vagy mégsem? Tani-tani konferencia Miskolci Egyetem, Miskolc, 2014. február 7.
  • A rajztanítás helyzete. In. Vizuális kultúra 2013. konferencia. Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége, 2013. szeptember 26. Budapest
  • Objects of youth – Basics and case studies. Insea European Regional Congress, Canterbury, 2013. 22nd-24th  of June, 2013. Írásban: In. Proceedings. Tales of Art and Curiosity, Canterbury Christ University, Canterbury. p. 274-288. http://insea.org/docs/2014.17/InSEACongress2013PROCEEDINGS.pdf
  • Jakab Feri útja Nyírmeggyesről Frankfurtba. VI. Tani-tani konferencia, ME Tanárképző tanszék, Miskolc, 2013. február 1.
  • Methoden eines schülerorientierten Unterrichtes. „Bildung als Fundament für ein erfülltes Leben“ Seminar 18. Oktober 2012. Goethe-Institut, Budapest
  • Picture book for identify design capabilities. InSEA European Regional Congress, Limasol, Cyprus. 24-2.nd of June 2012.
  • Áttervezem az iskolám. V. Miskolci Tani-tani konferencia. 2012. február 3.
  • A vizuális képességrendszer vizsgálata 6-12 éves korban. 11. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2011. november 3-5. Budapest. Társszerző Kárpáti Andrea
  • From child art to visual language of youth: The Hungarian visual skills assessment study. InSEA World Congress, Budapest, 2011. június 26. Társszerző Kárpáti Andrea
  • Rólunk van szó. Előadás a IV: Tani-tani című konferencián, Miskolci Egyetem, Tanárképző Tanszék, 2011. február 4.
  • A vizuális képességrendszer: tartalom, fejlődés, értékelés. Társszerző: Kárpáti Andrea. Előadás: X. Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2010. november 4-6.
  • AMULET - Moral and social development in the frame of design education. Konferencia előadás.(2010, június 23.) InSEA Regional Conference, Rovaniemi, 21-24. June 2010.
  • Múzeum és pszichológia. (2009. október 19.): Előadás az Iskolabarát múzeumi környezet című továbbképzésen. Szabadtéri Néprajzi Múzeum. Múzeumi Oktatási és Képzési Központ. Szentendre.
  • Clear up in the flash of lightning. (2009, október 14-17.): Illés Anikóval. Motivation for Innovation and Creativity of Youth International Colloquium, Ljubljana.
  • Rátalálás a humor villámfényénél. (2009. augusztus 28.): A „A kreativitás fejlesztése az iskolában” konferencián. Nyíregyháza.
  • Tanítható-e a kreativitás? (2009. május 8.): Felkért hozzászólás a Kreativitás képessége szekcióban. Kreativitás és Innováció Európai Éve konferencia. Országház, Budapest.
  • A fiatalok ízlése, a szakirodalom-kutatás eredményei előadás. (2008. november 15.): Országos Neveléstudományi Konferencia.
  • Zabolátlan bőség – a művészeti nevelés helyzete és lehetőségei. Előadás: VII. Nevelésügyi Kongresszus 4. Struktúrák és folyamatok szekciója, Budapest, 2008. augusztus 26.           http://www.nk7.hu/nk7/nk7.head.page?nodeid=92 2008. október 26. Nyomtatva: In: Az oktatás közügy. VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. Magyar Pedagógiai Társaság, (2009): Budapest. 566-568.
  • A művészeti nevelés szerepe a gyermekkori hátrányos helyzet leküzdésében. (2008. június 11.): Habilitációs előadás. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest.
  • Szókratész tanítása”- iparművészet, tárgykultúra alsó tagozaton. (2007. november 23.): Előadás: Művészetek szerepe a személyiségfejlesztésben konferencia. Apor Vilmos Tanítóképző Főiskolán, Vác.
  • Young look. (2007. augusztus 1 - szeptember 1.): Values, taste and dressing habits of Hungarian secondary school pupils – report about a nationwide research. Poster & presentation. 12th Biennial Conference of EARLI (Educational Research on Learning and Instruction). Budapest.
  • Let’s help our children to grow up on their own way. How our Hungarian adolescents look like?(2007. július 19.): Előadás InSEA kongresszus, Heidelberg.
  • A középiskolások öltözködése, érdeklődése és ízlése. (2006. október 27.): Elődás. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA székház, Budapest.
  • The taste of young and education of taste. (2006. március 4.): Előadás. InSEA Világkongresszus, Viseu (Portugália).
  • Fiatalok ízlése és ízlésnevelése. (2005. október 6.): Poszter. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
  • A gyakorlati problémamegoldó gondolkodás gyakorlati problémái az iskolában. (2005. augusztus 27.): Matematikai, természettudományos és technikai témájú nemzetközi didaktikai kutatások. „Oktatás és képzés” EU munkaprogram, 7 számú projektje. Hotel Hunor, Budapest.
  • A képzőművészet személyiségformáló ereje. (2004. november 25.): Előadás a Humán értékek helye az iskolában című konferencián. Ajka.
  • A környezetkultúra tankönyvírás oktatásmódszertani kérdései. (2004. szeptember 24.): Előadás. MTA Pedagógiai Albizottság, Szakmódszertani tanácskozás, MTA, Budapest.
  • Építészeti hagyomány és tanításának hazai módszerei. (2004. október 20.): Előadás Bodor Katalinnal. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
  • Életminőség és épített környezet. (2004. május 1.): Előadás. Technikatanárok Országos Egyesülete IX. országos konferenciája. Zalaegerszeg.
  • A technikai műveltség alakításának tervei. (2003. április 13.): Előadás. Technikatanárok VIII. országos tanácskozása, Szeged.
  • A didaktika szerepe a vizuális nevelés tantárgy-pedagógiájában.(2002. október 24-26.): 2. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
  • A színtan a hazai oktatási rendszerben. (2002. október 10.): Előadás. A Coloroid színrendszer és kontextusa. A MTA Színbizottság konferenciája. Budapest.
  • Tanítható-e a művészet? - művészeti tehetséggondozás a közoktatásban. (2002. április 13.): Fiatal Magyar Tudományos Kutatók és Doktoranduszok Világtalálkozója. Gödöllő.
  • Saját pohár akció.- beszámoló egy ökodesign pályázat eredményéről és tanulságairól. (2002. április 11.): Technikatanárok Országos Egyesülete VII. Országos Konferencia, Tiszaújváros.
  • A tárgyalkotó képességek értékelésének újabb hazai eredményei. Mérhető a művészet? (2001. október 25-27.): Szimpózium. 1. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
  • Multi-cultural matters: the effects of the changing population on cultural policy – The case of Hungarian gypsies 26-29th of September 2001. Előadás: A Must or A-Muse. Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe. Cultural Policy Seminar, Rotterdam.
  • Ember alkotta környezet. (2001. szeptember 7-9.): Vitaanyag az "Országos Környezeti Nevelési Konferencia" számára. Zánka.
  • A képolvasás mint műelemző módszer. (2000. november 1.): Előadás "A művészettörténet tanítása" című szimpoziumon. Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium. Pilisborosjenő.
  • "Mit csörgetünk az oldalunkon?" - avagy az öltözködés, mint tárgyi beszéd. (2000. október 20.): Apáczai Napok - Nemzetközi Tudományos Konferencia, Művészet és kommunikáció az iskolában szekció. Győr.
  • Poster design. A case study of consumer education in a post communist country.(2000. június 20.) INSEA .  European Congress, Poznan.
  •  A szó kulcs az állóképhez. 2000. április 28.): Előadás a Magyar Olvasástársaság "Szó és kép" című konferenciáján. Pápa.
  • Anyagi kultúra, fenntartható fejlődés, közoktatás. (1999. április 17.): Előadás. Ökológiai Akadémia, Budapest.
  • 21/desig.net – Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban. (1998. november 13.): Előadás. Iparművészet az információs társadalomban című tudományos konferencia. Iparművészeti Főiskola, Budapest.
  • A tanárképzés jogi szabályzása. (1997. december 6. ): Előadás. "Vizuális nevelés és a NAT" című konferencia. Rendező: Pedagógusképző Főiskolák Vizuális Nevelési Kollégiuma. Tölgyfa Galéria, Budapest.
  • Tárgykultúra, mesterséges környezet. (1997. november 21.): "Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia" című konferencia, Budapest.
  • Írásban: Vásárhelyi Tamás és Victor András (szerk.1998): Nemzeti környezeti nevelési stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest. 81-83.
  • Az iparművészeti alkotótevékenység és a tárgyalkotó képességek szerkezete. (1997. november 28.): Előadás. "Tehetség az iparművészetben" című konferencia. Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest.
  • Mit tud a jó terméktervező? (1997. október 13.): Előadás. "Tudósok a művészetről" című kurzus, Soproni Egyetem.
  • Újdonságok a vizuális kultúra tantárgy érettségi követelményeiben. (1997. augusztus 22.): Előadás. Szaktanácsadók Országos Módszertani Konferenciája.
  • A tárgyak üzenete és szépsége. (1996. augusztus 29.): Bevezető előadás. Tárgykultúra Konferencia. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen.
  • Rajztanár továbbképzés. (1996. június 30.): Az Iparművészeti Főiskola Tanárképző Tanszékének rajz-környezetkultúra szakos egyetemi kiegészítő képzései. Előadás a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete jubileumi konferenciáján. Vác.
  • Szerkezetek szépsége (1996. január 31.): Előadás a Pedagógusképző Főiskolák Vizuális Nevelési Kollégiuma konferenciáján. Tölgyfa Galéria, Budapest.
  • Home boom in Hungary. Report about a nationwide design competition for 9-18 year old children. (1995) Előadás: IDATER 95. International Conference on Design and Technology Education and Curriculum Development. Loughborough University of Technology.
  • Nyomtatásban: Smiths J.S. (ed. 1995): IDATER 95. Loughborough University of Technology. Loughborough
  • Mindennapok művészete. (1995. január 27.): Előadás. Országos Közoktatási Intézet Tudományos Tanácsa, "Műveltségkép az ezredfordulón" című konferenciája, Pécs.
  • Társalgás a tárgyakkal. (1994. április 8.): Előadás. Vizuális kommunikáció című tanácskozás, Kaposvár.
  • Those ingenious Hungarians. (1993. november): "Arts Education Today: A Global Perspective "International Council of Fine Arts Deans Conference, Madrid. Presentation. Írásban, magyarul: Magyar Felsőoktatás 3. sz. 11-12.
  • Werken Unterricht im sozialitischen Ungarn. (1993): Előadás."Kulturgeschichte des Wohnens im 20. Jahrhundert " című kollokvium. Hochschule der Künste, Berlin.
  • Let’s design objects! (1987.) Competition for 9-18 years old Hungarian children. Előadás. XXVI. INSEA World Congress, Hamburg, 1987. Kongresszusi kiadvány: Das Bild der Welt in der Welt des Bilder, Hamburg, 1987.
  • Design educaton. Report on the Foundational Research of Design Education in Hungarian Primary Schools. (1984.): Előadás INTART Symposium, Veszprém, INSEA Congress, Baath.