![]() |
e-mail: gaul@nyf.hu szobaszám: B 512 telefon mellék: 2812 ÉLETRAJZ PUBLIKÁCIÓK |
Könyv
- Gaul Emil (szerk. 2016): Vizuális kommunikáció - Tanulmányok rajztanárok számára Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza. E-book. p. 790 http://www.nyfjegyzetbolt.hu/books_files/Vizkomtanulmanykotet.pdf
- Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, p.196
- Gaul Emil (2014): Fiatalok tárgyai. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza p. 144
- Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Pataky Gabriella, Illés Anikó (szerk. 2014): A művészetoktatás terei. Tanulmányok a vizuális nevelés nemzetközi szakirodalmából. Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete – Nemzedékek Tudása, Budapest. p. 244
- Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2013): From child art to visual language of youth. New models and tools for assesment of learning and creation in art education. Intellect Publishers, Bristol. p. 282
- Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2011): Art – Space – Education. Proceedings of the 33.th InSEA World Congress, Budapest 25-30th June 2011. Hungarian Art Teachers’ Association, Budapest. DVD.
- Gaul Emil, Köves Szilvia, és Németh Márta (szerk. 2007): 20 éves a tanárképzés 1986-2006. Vizuális és Környezetkultúra Fejlesztéséért Alapítvány, Budapest.
- Gaul Emil (1993): Kézművesség kézikönyv. Tölgyfa Kiadó, Budapest.
Könyvfejezet, tanulmány
- Gaul Emil (2015): Feminista feladatok. Differenciálás a vizuális nevelők tanárképzésében. In Kikla Krisztián (szerk. 2015): Acta Academiae Nyiregyhaziensis. Az applikáció vonzerejében. Nyíregyházi Főiskola, 2015.
- Gaul Emil (2015): Az ifjúság és a digitális kultúra. In. Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, 5-25. oldal
- Gaul Emil (2015): A fiatalok digitális szövegeinek tipográfiája. In. Gaul Emil (szerk. 2015) A fiatalok digitális képi világa. Nyíregyháza, 135-196. oldal
- Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2013): Kunstunterricht in Ungarn – eine zeitgenössische Perspektive. In. Bering, Hölscher, Niehoff and Pauls (Hgg 2013): Visual Learning Positionen im internationalen Vergleich. Athena Verlag, Oberhausen. 201-220.
- Gaul Emil (2013): Egy kis építészet a rajztanításban és a tanárképzésben. In. Beleznay Éva (szerk. 2013) Építő játékok 2 Kézikönyv pedagógusoknak. Magyar Építész Kamara, Budapest. 28-30. oldal
- Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2013): Hungarian studies in visual skills assessment. In Kárpáti, Andrea; Gaul, Emil Eds.(2013): From child art to visual language of youth. New models and tools for assesment of learning and creation in art education. Intellect Publishers, Bristol p. 75-100.
- Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2011): A vizuális képességrendszer szerkezete és értékelésének lehetőségei. In. Kozma Tamás és Perjés István (szerk.) Új kutatások a neveléstudományokban 2010. Törekvések és lehetőségek a 21. század elején. MTA Neveléstudományi Bizottságának sorozata. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 65-80. oldal
- Gaul Emil társszerző: Kárpáti Andrea (2011): A vizuális képességrendszer: tartalom, fejlődés, értékelés. In. Csapó Benő és Zsolnai Anikó (szerk.) Kognitív és affektív fejlődési folyamatok diagnosztikus értékelésének lehetőségei az iskola kezdő szakaszában. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 41-82. oldal
- Gaul E. (2009): Drawing from Budapest. In: Teresa Eca, Rachel Kroupp (szerk.): Young People Visions Of The World. E-book, http://www.scribd.com/doc/14251099/young-people-visions-of-the-world p. 133-137.
- Gaul Emil (2006): Épületek, építészek. Tankönyv az építészeti környezetkultúra középfokú oktatásához. Doktori értekezés. Magyar Iparművészeti Egyetem, Doktori Iskola, Budapest http://konyvtar2.mome.hu/doktori/ertekezesek/DLAertekezes-GaulEmil-2006.pdf
- Gaul Emil (2001): A tervező-konstruáló képességek szerkezete és fejlődése 12-16 éves korban. ELTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest.
- Gaul Emil (2001): Vizuális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest. 416 - 429.
- Gaul, E. Győri, L. et Bodor, K. (2000): Atelier de l’academie hongroise d’art et design. In: Meiers, Benedicte (szerk.): Le regard lucide une education a l’image par l’image. Nicephore, Bruxelles. p. 208. 84-89. 112-115. 202-207.
- Gaul Emil (1998): Szócikkek a vizuális kultúra témakörében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Pedagógiai Lexikon. Keraban Kiadó, Budapest.
- Gaul E. and Kárpáti A. (1998): The Hungarian child study movement and its effects on art education. In: Hernandez, Fernando és Freedman, Karin (szerk.): The Acquisition of Culture: Art Education in International Contexts. NAEA, New York SUNY Press. 149–164.
- Gaul Emil, és Kárpáti Andrea (1997): A tervezőképességek értékelése projekt módszerrel 12-16 éves tanulók körében. In: Varga Lajos (szerk.): Közoktatás kutatás 1996 - 1997. Művelődési és Közoktatási Minisztérium és a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottsága, Budapest. 321 – 351.
- Kárpáti, Andrea, Gaul, Emil (1997): Episodes From the Social History of Hungarian Art Education from an International Perspective. In: Proceedings of the Penn State History of Art Education Symposium, October 1995. State College, The Pennsylvania State University. 292–301.
- Gaul E. (1994): Umweltgestaltung in Kunsterzeichnung und Werkunterricht in Ungarn. In: Kerstin Dörhöfer (hgst.): Wohnkutur und Plattenbau. Dietrich Reimer Verlag, Berlin. p. 139-154.
- Gaul Emil (1993): Az Iparművészeti Főiskolán folyó tanárképzés általánosítható tapasztalatai. In: S. Faragó Magdolna (szerk. 1993.): Tanárképzésünk megújulása. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest. 112-115.
- Gaul Emil (1992): Mi a környezetkultúra? In: Kárpáti Andrea (szerk.): A Leonardo program. Akadémiai Kiadó, Budapest. 52-60.
- Gaul E. (1992): Entwerfen wir Gegenstande! In: I. Bak, A. Kárpáti és O. Scholz (hg.): Astetische Erziehung in Ungarn. Scholz, Hochschule der Künste, Berlin. 99 – 113.
- Gaul Emil (1988): Az iskolai környezet átalakítása. In: Referencia iskolakutatási program. Budapest.
Tankönyv, jegyzet
- Gaul Emil (szerk. 2016): Vizuális kommunikáció - Tankönyv 7-10. osztályosoknak. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza. E-book. p. 195 http://www.nyfjegyzetbolt.hu/books_files/ Vizkomtankonyv.pdf
- Gaul Emil (2011): A tárgy- és környezetkultúra és tantárgy-pedagógiája, Nyíregyházi Főiskola, Nyíregyháza http://moodle.nyf.hu/course/view.php?id=30 vagy http://repetha.detek.unideb.hu/szakmai-anyagok.html
- Gaul Emil (2009): Fontos házak. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza.
- Gaul Emil (1998-2002): A Tölgyfa program szerkesztőbizottságának elnöke. A szerkesztő Bodóczky István. Megjelent kötetek:
♦ A Tölgyfa program tanterve
♦ Kárpáti Andrea: Művészet és élet 1. tankönyv
♦ Deszpot Gabriella: Művészet és élet 1 - 2. munkáltató füzet
♦ Bubcsó Istvánné, Kardos Mária: Vizuális nevelés 1. osztály. Tankönyv
♦ Szávai István: Vizuális nevelési feladatgyűjtemény 1 - 8. évfolyam számára
♦ Bodóczky István: Vizuális nevelési feladatgyűjtemény 7 - 12. évfolyam számára
♦ Korpásné Ihász Zsuzsa: Művészeti technikák könyve. Tanári segédkönyv
♦ Deszpot Gabriella :Újra látni. Tankönyv 7. osztályosoknak. (UNESCO Más-kép díj.)
♦ Kárpáti Andrea: Művészet és élet 2. tankönyv
♦ Deszpot Gabriella: Művészet és élet 3 - 4. munkáltató füzet
♦ Bubcsó Istvánné, Kardos Mária: Vizuális nevelés 2. osztály tankönyv, tanári kézikönyv
♦ Tatai Erzsébet: Művészettörténeti ismeretek. Helikon kiadó, Budapest.
- Gaul, E. (1998): Culture of objects, and man-made environment. In: Hungarian Environmental Education Strategy. Hungarian Society for Environmental Education, Budapest. 81 – 84.
- Gaul Emil (1993): Csomagolástervezési alapismeretek. In: Tölgyfa Műhely Program, Budapest.
- Gaul Emil (1980): Anyagok. Képes munkafüzet az általános iskolák első osztályos tanulói számára. Magyar Kereskedelmi Kamara Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ. Budapest. p 64
- Gaul Emil (1980): Anyagok. 5x20 perces televíziós program. MTV Iskolatelevízió, Szerk.: Kopper Judit
- Gaul Emil (1980): Útmutató Tanári kézikönyv az „Anyagok” használatához. (pedagógiai szakértő: dr. Fekete János) Országos Pedagógiai Intézet. p. 48
- Gaul Emil (1983): Jelentés az „Anyagok” című kutatásról. Magyar Kereskedelmi Kamara
-
Gaul Emil (1973): Kiállítás tervezés és szervezés. Kirakatrendező Szakmunkásképző Iskola, Budapest.
Tanterv
- Vizuális kultúra tanár (2012. július). A 4+1-es általános iskolai tanárképzés képesítési követelményei.
- Vizuális és környezetkultúra tanár. (2006. november): A speciális tanári képesítési követelmények leírása a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet 4. mellékletéhez. MRK PB felkérésére.
- Technika és háztartástan műveltségterület. (2002. június 25.): Nemzeti alaptanterv korrigált szövege. Eötvös József Szabadelvű Társaság. Budapest.
- Rajz és vizuális kultúra.(2001): Kerettantervi útmutató az általános és középiskolák számára. Szerkesztés. Oktatási Minisztérium, Budapest
- Kihívások, stratégiai célok, megvalósítási terv, végrehajtás ellenőrzése fejezetek.(2000): In: Kopek Gábor (szerk.): A Magyar Iparművészeti Egyetem intézményfejlesztési terve. Magyar Iparművészeti Egyetem, Budapest.
- A vizuális kultúra tantárgy kerettanterve. (2000. április, augusztus): In: Az alapfokú nevelés-oktatás kerettanterve. A középfokú nevelés-oktatás kerettanterve. Oktatási Minisztérium, Budapest.
- Tárgy és környezetkultúra. (1998): In: Nagy József (szerk.): Alapműveltségi vizsga, Kárpáti Andrea (szerk.):Vizuális kultúra. Országos Közoktatási Intézet. Alapműveltségi Vizsgaközpont. Szeged.
- A vizuális kultúra tantárgy általános érettségi követelményei. A munkabizottság (Benedek Otília, Orr Lajos, Pallag Andrea, Pázmány Ágnes) vezetése. 100/1997 (VI. 14.) Kormányrendelet Az érettségi vizsga általános követelményeinek bevezetéséről.
- Vizuális kultúra fejezet szerkesztése, írása a Nemzeti Alaptantervben. (1995. június.). A Művelődési és Közoktatási Minisztérium felkérésére. Munkacsoport vezetés.
- Technika-környezetkultúra Alaptanterv. (1992). Főszerkesztő: Mosoni Árpád. Nemzeti Alaptanterv (3.), MKM Budapest.
- Helyzetelemző tanulmány a Magyar Iparművészeti Főiskola korszerűsítésének megalapozásához. (1992). Társszerkesztő: Pohárnok Mihály. Magyar Iparművészeti Főiskola.
- Környezetkultúra tantárgycsoport. (1989). Magyar Iparművészeti Főiskola. p. 36
-
Bak Imre, Gaul Emil, Kárpáti Andrea, Tarján Gábor, Török Virág (1988): Tanárképző Intézet, Képzési program. Magyar Iparművészeti Főiskola. p. 124
Folyóiratcikk, tanulmány, folyóiratszám szerkesztés
- Gaul Emil és Zombori Béla (szerk. 2015): Évek, művek, fiatalok. A Vizuális verseny 20 éve. D17 Gyermek és ifjúsági galéria, Budapest. 52 oldal.
- Gaul Emil (2013): Es geht um uns. Wie können Studierenden an der Hochschule eine Entwicklungsmöglichkeit bieten. BÖKWE (Berufsverbandes Österreichischer Kunst- und Werkerzieherinnen) No.3. September 2013. Wien. p. 2-6.
- Kárpáti Andrea Gaul Emil (2011): From Child Art to Visual Language of Youth: The Hungarian Visual Skills Assessement Study. The International Journal of Arts Education. Volume 9 Number 2. December 2011. Taiwan. 108 – 133.
- Gaul Emil (2011): Nyíregyházi környezettervezési projektek. irany.hu V. 20. szám, 594-595.
- Gaul Emil (2011): Rólunk van szó. Hogyan adok esélyt a nevelődésre egy főiskolán? Tani-tani Online. Megjelenés: 2011. február 22. http://www.tani-tani.info/rolunk_van_szo
- Gaul Emil (2010): Tanítás és nevelés, ahogy én csinálom. In. Pethő József (szerk. 2010): Mesterfüzetek II. Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza. 149-158.
- Gaul Emil (2010): Tanítás és nevelés, ahogy én csinálom. Őrszavak. Nyugat-európai országos magyar szervezetek folyóirata. 2010/4. december.
- http://www.nyeomszsz.org/orszavak/pdf/04_gaul_emil.pdf letöltés:2011. március 13.
- Új Pedagógiai Szemle, 2009. 5-6. sz. szakmai szerkesztés.
- Gaul Emil (2009): Diáktükör. Milyennek látják kortársaik ízlését az iparművész-hallgatók? Új Pedagógiai Szemle. LIX. 5-6. sz. 88-111.
- Gaul Emil (2009): Nagykorúság. A rajztanítás helyzete, ahogyan én látom. Új Pedagógiai Szemle. LIX. 5-6. sz. 3-7.
- Gaul, E. (2009): Appearances are deceiving. A report on the dress, tastes and values of Hungarian secondary school pupils. International Journal of Education through Art. 5.1. sz. 63-74.
- Gaul Emil (2008): A magyar fiatalok életformájáról és ízléséről a sziget-kutatások alapján. Kultúra és közösség. XII. 1. sz. 73-83.
- Gaul Emil: (2008): Ismerjük még diákjainkat? A középiskolás korúak öltözködése, kulturális ízlése, és értékei egy országos ifjúságkutatás tükrében. Iskolakultúra, XVIII. 11-12. sz. 89-101.
- Gaul, E. (2008):Kennen wir unsere Schüler noch? Fachblatt der Berufsverbandes Österreichischer Kunst- und WerkerzieherInnen.1.sz. 2-8.
- Gaul Emil, Szemerszki Marianna és Gábor Kálmán (2006): Trendek a szigetkutatásban. WEB, Max Weber szociológiai szakkollégium lapja. 1-2. sz. 9-35.
- Gaul Emil (2006): Épületek, építészek. Doktori értekezés (DLA). Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.
- Gaul Emil (2000): Plakáttervezés - középiskolai fogyasztói nevelés egy posztkommunista országban. Vizuális Kultúra, 4 1 sz. 18 - 24.
- Gaul Emil (2000): A kézimunka-oktatás meghonosodása az elemi népiskolában. Iskolakultúra, X. 5. sz. 72 - 78.
- Gaul Emil (2000): A szó: kulcs az állóképhez. In: Dr. Honffy Pál (szerk.): Szó és kép. Jókai Mór Városi Könyvtár, Pápa.
- Gaul Emil (1999): Anyagi kultúra, fenntartható fejlődés, közoktatás. Cédrus 11. sz.
- Gaul Emil (1999): A vizuális nevelés helyzete és feladatai - beszámoló a vizuális kultúra szekció munkájáról. KOMA-LAP, 2. sz. melléklete. 79-81.
- Gaul Emil (1999): A Levi’s farmer. Esettanulmány az öltözködés témakörében. A Közoktatás-fejlesztési Alap támogatásával készült a Tölgyfa Műhely Programban Budapest, 1993. Írásban: Rajz-lap. A Nógrád Megyei Pedagógiai Intézet Kiadványa. 2. 2. sz. 15 - 18.
- Gaul Emil (1999): 21/desig.net – Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban. Magyar Iparművészet, VI. 1.sz. 74-77.
- Gaul Emil (1988): Alternatív rajztanítás. Fejlesztő Pedagógia, 6. sz. 40 - 46.
- Gaul Emil (1998): A képzési tartalom korszerűsítésének trendjei a vizuális nevelés területén három európai példán. Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. 3. sz. 85-91.
- Gaul Emil (1998): Az iparművészeti alkotótevékenység és a tárgyalkotó képességek szerkezete. Magyar Iparművészet, 1. sz. 91-93.
- Gaul Emil (1997): Médiapedagógus diploma Magyarországon először. Magyar Iparművészet, IV. 4. sz. 94-95.
- Gaul Emil (1997): A rajztanítás helyzete napjainkban Magyarországon. Iskolakultúra VII. 8. sz. 43-46.
- Gaul Emil (1997): A látás demokratizálása. Iskolakultúra VII. 8. sz. 72-77.
- Gaul Emil (1997): Az Iskolakultúra 8-as, a vizuális kultúrával foglalkozó tematikus számának szakmai szerkesztése a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány felkérésére.
- Gaul Emil (1996): A teljesítmény mérése a tervezés és technológia terén. Szakirodalom ismertetés és szerkesztett részletek. Felzárkózás az Európai Felsőoktatáshoz Alap, Budapest. 32.
- Gaul, E. and Kárpáti, A. (1995): Art education in post communist Hungary. Arts Education Policy Review, USA. Vol. 97. 1. sz.. 11-18
- Gaul Emil (1995): Mindennapok művészete. Iskolakultúra, V. 8/9. sz. 26-28.
- Gaul, E. and Kárpáti, A. (1994): Art teacher in Hungary. In: INSEA News.
- Gaul Emil (1994): Egy tantárgy vajúdik. A magyar munkaoktatás ötven éve. Magyar Pedagógia. 94. 1-2. sz. 37-51.
- Gaul, E. (1994): Tárgykultúra-környezetkultúra szempontjainak beépítése. Nemzeti Alaptanterv (4), Fejlesztési követelmények. In: Dr. Nagy József (szerk.): Iskolakultúra IV. 1994/1-2. sz.
- Gaul Emil (1994): Those Ingenious Hungarians (Azok a leleményes magyarok) "Arts Education Today: A Global Perspective" International Council of Fine Arts Deans Conference, Madrid. Írásban, magyarul: Magyar Felsőoktatás IV. 3. sz. 22-24.
- Gaul Emil (1994): Esztétikai nevelés és tárgykultúra. A "Szimpozion az esztétikai nevelésről" 1993. január 27-29. rendezvényre készített előadás alapján. Fejlesztő Pedagógia, 2-3 sz. 102-104.
- Gaul, E. and Kárpáti A. (1992): Tradition and Modernity in Contemporary Art and Art Education in Hungary. InSEA News. 1. sz. 11-12.
- Gaul Emil (1992): Meglátni és megcsinálni. Válogatás a Tervezzünk Tárgyakat! pályázat munkáiból. Iskolakultúra, II. 15. sz. Szeparátum 1-16.
- Gaul, E. and Kárpáti, A. (1990): Art and technology in Hungarian education. Conflicts and Compromises. (Journal of the International Society for Arts, Sciences and Technology). Leonardo,. 23. 2-3. sz. 189-196.
- Gaul Emil (1985): Formatervezésről gyerekeknek. Design oktatás az angliai középiskolákban. Ipari Forma, IX: 4. sz. 20-21.
- Gaul Emil (1984): Az ipari formakultúra fejlesztése a köziktatásban. (Kézirat). Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság, Budapest.
-
Gaul Emil (1979): Technika tankönyv a gimnáziumok első osztálya számára. Elemzés. In: A vizuális nevelés helye a közoktatás rendszerében. Magyar Tudományos Akadémia Oktatásügyi Minisztérium Köznevelési Bizottság. Budapest.
Televízió műsor
- Tárgyalás. Sorozat az MTV Gyermek és Ifjúsági Műsorok Stúdiója megbízásából. Forgatókönyv, műsorvezetés.
1994
- Két keréken (1994. május 17.)
- Ahogyan én a virágos mezőt képzelem (május 29.) Diákbiennálé
- Egy kerékkel több (május 31.) Biciklitervezési pályázat
- Az ágyam és környéke (június 14.)
- Ágyak és vágyak (június 28.)
- Tervezzünk tárgyakat! 1994. (július 12.)
- A magyar bálna (augusztus 16.) A balatoni táborban készült.
- Hordalékhajók (augusztus 30.) A balatoni táborban készült.
- A népművészet ifjú mestere (szeptember 14.)
- Az iskolatáska (október 12.)
- Az edzőcipő (november)
- A farmer lelke (december)
1995
- A híd (1995. február 1.)
- A desszert (1995. március)
- A konzol (1995. április 4.)
- A tojás héja (május 3.)
- Belvárosi séta (augusztus)
- Sietős pestiek (szeptember)
- Váci utca (október)
1996
- Egy kis doboz (január 16.)
- Hangképek (február 13.)
- A tető (március 12.)
- Az ablak (április 2.)
- Az öv (május 14.)
- Tervezzünk tárgyakat! 1986-1994. évente egyszer. Országos ifjúsági pályázat, 40 perces televíziós programok. Magyar Televízió.
-
Anyagok. (1980). Kopper Judit (szerk.). 5x20 perces televíziós program. MTV Iskolatelevízió.
Konferencia és pályázatszervezés
- A FÉNY- Művészeti szakközépiskolák alkotó, tervező versenye. 2015. Eredményhirdetés és kiállítás 2015. február 7-20. Nyíregyházi Főiskola http://fenyeve.mta.hu/ event/648/?instance_id=157
- Képzőművészet az iskolában továbbképzés, Budapest, Műcsarnok, Ludwig Múzeum. Budapest, 2013. október 18-20.
- Alkotó verseny és kiállítás a művészeti szakközépiskolák tanulói számára. Nyíregyháza 2013. május 4-18. Nyíregyházi Főiskola, Művészeti Szakközépiskolák Szövetsége.
- Vizuális nevelési konferencia Bálványos Huba emlékére, Ciszterci Szent Imre Gimnázium, Budapest, 2011. december 3.
- Art – Space – Education. InSEA World Congress, Budapest, 25-30th June 2011.
- Retrospektív Rajz és vizuális kultúra Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny. Iparművészeti Múzeum, Budapest, 2010.
- A kreativitás az iskolában. (2009. augusztus 27-28.): Nyíregyházi Főiskola.
- Create chance– a Hungarian proposal. EU/LLP Study tour (no: 232) in Budapest. 2008. 13-17th. of October. A tanulmányút és konferencia meghirdetése és lebonyolítása 8 unióbeli jelentkező számára.
- Merre tart a vizuális tanárképzés? (2007. október 13.): Konferencia a tanárképzés újraindításának 20. évfordulója a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen.
- A művészet felemel. (2006. augusztus 26-27.): Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete jubileumi konferenciája. Műcsarnok, Budapest
- A vizuális nevelés tantárgypedagógiai kérdései. (2002. október 24-26.): Szimpózium. 2. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
- Mérhető a művészet? (2001. október 25-27.): Szimpózium. 1. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
- A vizualitás szerepe életünkben – konferencia. (1999. június 18. – 19): (Szerkesztés) Magyar Iparművészeti Főiskola, Tölgyfa Galéria, Budapest.
- Művészeti nevelés konferencia, vizuális kultúra szekció. (1999. február 26.):(szerk.). Közoktatási Modernizációs Közalapítvány, Budapest.
- Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban című tudományos konferencia szervezése.(1998. november 13.): Iparművészeti Főiskola, Budapest.
- Tehetség az iparművészetben című konferencia. (1997. november 28. ): Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest.
- Vizuális verseny (2006-tól Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny). 1996-tól évente.
- Tervezzünk tárgyakat! (1986-1994. évente egyszer): Országos ifjúsági pályázati felhívás, plakát, jelentés, 40 perces televíziós programok. Magyar Kereskedelmi Kamara Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ, Magyar Televízió.
Konferencia előadás és kiadvány
- Feminista feladatok. Előadás, XV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2015. november 19-21.
- Magyar diákújságok tipográfiája. Előadás, XV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2015. november 19-21.
- A fiatalok digitális képi világa. Előadás a Deák 17 Gyermekalkotások Galériájában, Budapesten, 2015. május 23-án.
- A művészeti alkotómunka folyamata, művészet és kutatás az OMDK- ban. Előadás az Eszterházy Károly Főiskola Comenius Karának Tudományos napján 2015. május 6-én, Sárospatakon
- Az iskolaújság - példa a fiatalok digitális szövegeinek tipográfiájára. Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban kutatás keretében (TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0009) 2015. február 11. Nyíregyházi Főiskola.
- Fiatalok tárgyai – elemzési szempontok és esettanulmányok XIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2014. november 6-8. Debrecen.
- Építészetoktatás az iskolában. Tiéd a város szakmai szimpózium. Pécsi Kulturális Központ, Pécs. 2014. május 30 - június 1.
- Jaó ez így, vagy mégsem? Tani-tani konferencia Miskolci Egyetem, Miskolc, 2014. február 7.
- A rajztanítás helyzete. In. Vizuális kultúra 2013. konferencia. Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége, 2013. szeptember 26. Budapest
- Objects of youth – Basics and case studies. Insea European Regional Congress, Canterbury, 2013. 22nd-24th of June, 2013. Írásban: In. Proceedings. Tales of Art and Curiosity, Canterbury Christ University, Canterbury. p. 274-288. http://insea.org/docs/2014.17/InSEACongress2013PROCEEDINGS.pdf
- Jakab Feri útja Nyírmeggyesről Frankfurtba. VI. Tani-tani konferencia, ME Tanárképző tanszék, Miskolc, 2013. február 1.
- Methoden eines schülerorientierten Unterrichtes. „Bildung als Fundament für ein erfülltes Leben“ Seminar 18. Oktober 2012. Goethe-Institut, Budapest
- Picture book for identify design capabilities. InSEA European Regional Congress, Limasol, Cyprus. 24-2.nd of June 2012.
- Áttervezem az iskolám. V. Miskolci Tani-tani konferencia. 2012. február 3.
- A vizuális képességrendszer vizsgálata 6-12 éves korban. 11. Országos Neveléstudományi Konferencia, 2011. november 3-5. Budapest. Társszerző Kárpáti Andrea
- From child art to visual language of youth: The Hungarian visual skills assessment study. InSEA World Congress, Budapest, 2011. június 26. Társszerző Kárpáti Andrea
- Rólunk van szó. Előadás a IV: Tani-tani című konferencián, Miskolci Egyetem, Tanárképző Tanszék, 2011. február 4.
- A vizuális képességrendszer: tartalom, fejlődés, értékelés. Társszerző: Kárpáti Andrea. Előadás: X. Neveléstudományi Konferencia, Budapest, 2010. november 4-6.
- AMULET - Moral and social development in the frame of design education. Konferencia előadás.(2010, június 23.) InSEA Regional Conference, Rovaniemi, 21-24. June 2010.
- Múzeum és pszichológia. (2009. október 19.): Előadás az Iskolabarát múzeumi környezet című továbbképzésen. Szabadtéri Néprajzi Múzeum. Múzeumi Oktatási és Képzési Központ. Szentendre.
- Clear up in the flash of lightning. (2009, október 14-17.): Illés Anikóval. Motivation for Innovation and Creativity of Youth International Colloquium, Ljubljana.
- Rátalálás a humor villámfényénél. (2009. augusztus 28.): A „A kreativitás fejlesztése az iskolában” konferencián. Nyíregyháza.
- Tanítható-e a kreativitás? (2009. május 8.): Felkért hozzászólás a Kreativitás képessége szekcióban. Kreativitás és Innováció Európai Éve konferencia. Országház, Budapest.
- A fiatalok ízlése, a szakirodalom-kutatás eredményei előadás. (2008. november 15.): Országos Neveléstudományi Konferencia.
- Zabolátlan bőség – a művészeti nevelés helyzete és lehetőségei. Előadás: VII. Nevelésügyi Kongresszus 4. Struktúrák és folyamatok szekciója, Budapest, 2008. augusztus 26. http://www.nk7.hu/nk7/nk7.head.page?nodeid=92 2008. október 26. Nyomtatva: In: Az oktatás közügy. VII. Nevelésügyi Kongresszus 2008. augusztus 25-28. Magyar Pedagógiai Társaság, (2009): Budapest. 566-568.
- A művészeti nevelés szerepe a gyermekkori hátrányos helyzet leküzdésében. (2008. június 11.): Habilitációs előadás. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Budapest.
- „Szókratész tanítása”- iparművészet, tárgykultúra alsó tagozaton. (2007. november 23.): Előadás: Művészetek szerepe a személyiségfejlesztésben konferencia. Apor Vilmos Tanítóképző Főiskolán, Vác.
- Young look. (2007. augusztus 1 - szeptember 1.): Values, taste and dressing habits of Hungarian secondary school pupils – report about a nationwide research. Poster & presentation. 12th Biennial Conference of EARLI (Educational Research on Learning and Instruction). Budapest.
- Let’s help our children to grow up on their own way. How our Hungarian adolescents look like?(2007. július 19.): Előadás InSEA kongresszus, Heidelberg.
- A középiskolások öltözködése, érdeklődése és ízlése. (2006. október 27.): Elődás. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA székház, Budapest.
- The taste of young and education of taste. (2006. március 4.): Előadás. InSEA Világkongresszus, Viseu (Portugália).
- Fiatalok ízlése és ízlésnevelése. (2005. október 6.): Poszter. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
- A gyakorlati problémamegoldó gondolkodás gyakorlati problémái az iskolában. (2005. augusztus 27.): Matematikai, természettudományos és technikai témájú nemzetközi didaktikai kutatások. „Oktatás és képzés” EU munkaprogram, 7 számú projektje. Hotel Hunor, Budapest.
- A képzőművészet személyiségformáló ereje. (2004. november 25.): Előadás a Humán értékek helye az iskolában című konferencián. Ajka.
- A környezetkultúra tankönyvírás oktatásmódszertani kérdései. (2004. szeptember 24.): Előadás. MTA Pedagógiai Albizottság, Szakmódszertani tanácskozás, MTA, Budapest.
- Építészeti hagyomány és tanításának hazai módszerei. (2004. október 20.): Előadás Bodor Katalinnal. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA, Budapest.
- Életminőség és épített környezet. (2004. május 1.): Előadás. Technikatanárok Országos Egyesülete IX. országos konferenciája. Zalaegerszeg.
- A technikai műveltség alakításának tervei. (2003. április 13.): Előadás. Technikatanárok VIII. országos tanácskozása, Szeged.
- A didaktika szerepe a vizuális nevelés tantárgy-pedagógiájában.(2002. október 24-26.): 2. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
- A színtan a hazai oktatási rendszerben. (2002. október 10.): Előadás. A Coloroid színrendszer és kontextusa. A MTA Színbizottság konferenciája. Budapest.
- Tanítható-e a művészet? - művészeti tehetséggondozás a közoktatásban. (2002. április 13.): Fiatal Magyar Tudományos Kutatók és Doktoranduszok Világtalálkozója. Gödöllő.
- Saját pohár akció.- beszámoló egy ökodesign pályázat eredményéről és tanulságairól. (2002. április 11.): Technikatanárok Országos Egyesülete VII. Országos Konferencia, Tiszaújváros.
- A tárgyalkotó képességek értékelésének újabb hazai eredményei. Mérhető a művészet? (2001. október 25-27.): Szimpózium. 1. Országos Neveléstudományi Konferencia, MTA. Budapest.
- Multi-cultural matters: the effects of the changing population on cultural policy – The case of Hungarian gypsies 26-29th of September 2001. Előadás: A Must or A-Muse. Arts and Culture in Education: Policy and Practice in Europe. Cultural Policy Seminar, Rotterdam.
- Ember alkotta környezet. (2001. szeptember 7-9.): Vitaanyag az "Országos Környezeti Nevelési Konferencia" számára. Zánka.
- A képolvasás mint műelemző módszer. (2000. november 1.): Előadás "A művészettörténet tanítása" című szimpoziumon. Felsőoktatási Vizuális Nevelési Kollégium. Pilisborosjenő.
- "Mit csörgetünk az oldalunkon?" - avagy az öltözködés, mint tárgyi beszéd. (2000. október 20.): Apáczai Napok - Nemzetközi Tudományos Konferencia, Művészet és kommunikáció az iskolában szekció. Győr.
- Poster design. A case study of consumer education in a post communist country.(2000. június 20.) INSEA . European Congress, Poznan.
- A szó kulcs az állóképhez. 2000. április 28.): Előadás a Magyar Olvasástársaság "Szó és kép" című konferenciáján. Pápa.
- Anyagi kultúra, fenntartható fejlődés, közoktatás. (1999. április 17.): Előadás. Ökológiai Akadémia, Budapest.
- 21/desig.net – Az iparművészképzés új feladatai az információs társadalomban. (1998. november 13.): Előadás. Iparművészet az információs társadalomban című tudományos konferencia. Iparművészeti Főiskola, Budapest.
- A tanárképzés jogi szabályzása. (1997. december 6. ): Előadás. "Vizuális nevelés és a NAT" című konferencia. Rendező: Pedagógusképző Főiskolák Vizuális Nevelési Kollégiuma. Tölgyfa Galéria, Budapest.
- Tárgykultúra, mesterséges környezet. (1997. november 21.): "Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia" című konferencia, Budapest.
- Írásban: Vásárhelyi Tamás és Victor András (szerk.1998): Nemzeti környezeti nevelési stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, Budapest. 81-83.
- Az iparművészeti alkotótevékenység és a tárgyalkotó képességek szerkezete. (1997. november 28.): Előadás. "Tehetség az iparművészetben" című konferencia. Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest.
- Mit tud a jó terméktervező? (1997. október 13.): Előadás. "Tudósok a művészetről" című kurzus, Soproni Egyetem.
- Újdonságok a vizuális kultúra tantárgy érettségi követelményeiben. (1997. augusztus 22.): Előadás. Szaktanácsadók Országos Módszertani Konferenciája.
- A tárgyak üzenete és szépsége. (1996. augusztus 29.): Bevezető előadás. Tárgykultúra Konferencia. Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen.
- Rajztanár továbbképzés. (1996. június 30.): Az Iparművészeti Főiskola Tanárképző Tanszékének rajz-környezetkultúra szakos egyetemi kiegészítő képzései. Előadás a Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete jubileumi konferenciáján. Vác.
- Szerkezetek szépsége (1996. január 31.): Előadás a Pedagógusképző Főiskolák Vizuális Nevelési Kollégiuma konferenciáján. Tölgyfa Galéria, Budapest.
- Home boom in Hungary. Report about a nationwide design competition for 9-18 year old children. (1995) Előadás: IDATER 95. International Conference on Design and Technology Education and Curriculum Development. Loughborough University of Technology.
- Nyomtatásban: Smiths J.S. (ed. 1995): IDATER 95. Loughborough University of Technology. Loughborough
- Mindennapok művészete. (1995. január 27.): Előadás. Országos Közoktatási Intézet Tudományos Tanácsa, "Műveltségkép az ezredfordulón" című konferenciája, Pécs.
- Társalgás a tárgyakkal. (1994. április 8.): Előadás. Vizuális kommunikáció című tanácskozás, Kaposvár.
- Those ingenious Hungarians. (1993. november): "Arts Education Today: A Global Perspective "International Council of Fine Arts Deans Conference, Madrid. Presentation. Írásban, magyarul: Magyar Felsőoktatás 3. sz. 11-12.
- Werken Unterricht im sozialitischen Ungarn. (1993): Előadás."Kulturgeschichte des Wohnens im 20. Jahrhundert " című kollokvium. Hochschule der Künste, Berlin.
- Let’s design objects! (1987.) Competition for 9-18 years old Hungarian children. Előadás. XXVI. INSEA World Congress, Hamburg, 1987. Kongresszusi kiadvány: Das Bild der Welt in der Welt des Bilder, Hamburg, 1987.
- Design educaton. Report on the Foundational Research of Design Education in Hungarian Primary Schools. (1984.): Előadás INTART Symposium, Veszprém, INSEA Congress, Baath.